BAKOM KULISSERNA; Under en fotografering

 
Jag har haft mitt företag i sex år och har gått på otroligt många nitar och misstag. Mitt värsta misstag var 2011 när jag drev en fototidning samtidigt som jag hade mitt egna företag med utbildningar och fotograferingar. Jag älskade mitt jobb och förstod inte att det var farligt att jobba för mycket, så jag gick lite in i väggen. 

Idag har jag väldigt strukturerat schema, jag jobbar väldigt sällan övertid och har lärt mig att tacka nej. Här är några viktiga tips som jag önskar jag hade läst när jag började: 

♥ Jobba inte hemifrån om du kan undvika det. Att ha en tydlig gräns mellan hemma och jobb har varit otroligt viktig för mig. När jag är på jobbet så jobbar jag, är jag hemma är jag ledig. Ett sätt för hjärnan att få en paus och ladda för nästa dag, ingen orkar jobba dygnet runt. Om du inte har möjlighet att ha en lokal så åk till ett hotell och sätt dig i loungen eller något mysigt fik. 

♥ Ha en jobbtelefon och stäng av den när du inte jobbar! Jag lämnar alltid min jobbtelefon på kontoret och blir därför aldrig störd hemma. Jag har ofta missade samtal kvällstid och då är det skönt att den ringer på kontoret och jag kan återkoppla på kontorstid som vanliga människor gör :-)

♥ Ha ett tydligt schema. Försök att inte jobba övertid, det kommer bara straffa sig längre fram. Om du jobbar hemifrån är det ännu viktigare, sitt gärna på en speciell plats (undvik sovrummet) och bestäm vilka timmar du jobbar. För allt i världen, strunta i hemsysslorna när du jobbar, du är på jobbet och ska inte sätta på en maskin tvätt! 

Kommentarer



Kom ihåg mig?



Skriv din kommentar här

Trackback